قهوه نامه (۱۰)

(Glossary of Coffee (10

 

Crack:

یک صدای بی مقدمه که در طی فرآیند روست کردن (بودادن) قهوه شنیده می شود. در قهوه یک نقطه عطف را اصطلاحا Crack” اول” و نقطه عطف دوم را  Crack” دوم”  می نامند  که از دو مرحله مختلف واکنش های شیمیایی در روست قهوه می آید، Crack  به معنی ترک خوردن یا ترکیدن و شکاف می باشد.

 

Creosol:

یک مزه سوختگی که توسط ترکیبات فنولیک یا فنلی Phenolic در روستهای دارک قهوه Dark چشیده می شود.

 

Crisp:

Crisp  می تواند معانی مختلفی داشته باشد، زیرا آن شرایط عطر و طعمی را تغییر می دهد. اسیدیته Crisp  ممکن است به معنی نشاط انگیز بودن، اسیدهای میوه ای تازه در قهوه باشد. مزه های شکلاتی Crisp ممکن است به “تلخ وشیرین” نیز اشاره داشته باشد.

 

Crust:

در تست Cupping قهوه، شما ابتدا رایحه اصطلاحا قهوه خشک را بوسیله استشمام قهوه آسیاب شده بررسی می کنید و سپس با اضافه کردن آب داغ به آن، رایحه قهوه مرطوب را درجه بندی و قضاوت می نمایید.

اینکار در ۲ مرحله انجام می شود: ابتدا با بوکردن پودر قهوه شناور که به طور طبیعی در مایع مخلوط شده، سپس با شکستن لایه بوجود آمده با یک قاشق فنجانی و استشمام مجدد آن انجام می گردد.

 

Cultivar:

نامگذاری یک Cultivar  (رقم یا کد) باید مطابق با کد بین المللی که برای طراحی و یا انتخاب نام، به ویژه در یک علم یا دیگر رشته، بکار می رود. مثلا برای گیاهان کشت شده، کد گذاری می شود که معمولا به عنوان کد گیاهیICNCP شناخته شده است.

مفهوم Cultivar برای جنبه علمی ثبت می شود و به نیازهای علمی باغداری، کشاورزی، جنگلداری و غیره اشاره دارد. گیاه انتخاب شده به عنوان یک کد Cultivar ممکن است به طور عمدی پرورش و کشت داده شود.

این اصطلاح یا کدی می باشد که بطور مثال برای تنوع های مختلف قهوه ترجیح داده می شود، چرا که کشت عمدی برای نتایج ارگانولپتیک (آزمایش دیدن ، بوئیدن ، چشیدن و لمس کردن قهوه یا هر خوراکی دیگر) و تولید انجام می شود.

 

Cultivar Flavor:

در فنجان رایحه های قهوه (در عطر و بو پخش شده از قهوه در فنجان) ، نتیجه مواد گیاهی است که برای تولید قهوه مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور کلی، قهوه عربیکا (آرابیکا) تمایز عطر و طعم قوی خود را بین نیازهای کشت Cultivar این قهوه با میوه های دیگر که ممکن است پیدا شود، نشان نمی دهد.

هر گونه عطر و طعم Cultivar قهوه به شدت تحت تاثیر محیط زیست و پردازش آن قرار می گیرد، اما در بعضی موارد ارقام Cultivar دارای طعم مشخص و قابل تشخیص برای اکثر مصرف کنندگان قهوه هستند مانند نوع Pacamara یا Gesha .

و یا در قهوه ربوستا Robusta  و قهوه Liberica  دارای طعم های و مزه های متمایزی و زیر گروه های گونه ای مختلف هستند.

 

(انتشار با ذکر منبع www.onlinecoffee.ir )

 کوک بنوش، کوک شو

 

فروشگاه

دانستنیهای قهوه

قهوه نامه (اصطلاحهای قهوه. ۱۰)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *