قهوه نامه (۴)

(Glossary of Coffee (4

 

Blended Coffee:

مخلوطی از قهوه­ ها با گونه های متعدد و متفاوت را “قهوه ترکیبی” یا Blended Coffee گویند. قهوه ها معمولا برای بوجود آمدن فنجان قهوه ای متعادل تر و باب میل تر، ترکیب شده هستند.

 

Bourbon:

بوربن Bourbon، به همراه Typica، بذر گیاه های اصلی قهوه عربیکا هستند. بوربن توسط فرانسوی ها در جزیره بوربن، در حال حاضر Reunion، در اقیانوس هند و در نزدیکی آفریقا پرورش داده شده بود. این بذر توسط شرکت بریتانیا شرقی هند از ادن، یمن، به فرانسویها فروخته شد و در سال ۱۷۰۸ کاشته شده بود. پس از نسل ها، شروع به بیان ویژگی های منحصر به فرد کرد و قوی و سالم تر شد.

بوربن کمی محصول و بار بیشتر از Typica دارد و به طور کلی نسبت به Typica قوی تر می باشد. اینگیاه دارای برگ پهن تر و میوه دایره ای تر (و دانه سبز) نسبت به نوع Typica، درختچه مخروطی شکل و شاخه های عمودی می باشد. میوه آن به سرعت می رسد، اما در معرض خطر باد و باران شدید آسیب پذیراست. همچنین بیشتر مستعد ابتلا به آفت و بیماری های قهوه می باشد. بوربن در ارتفاع ۱۱۰۰ تا ۲۰۰۰ متر بهتر رشد می کند.

 

Break:

در ارزیابی های حرفه ای قهوه، سنجشی بنام Cupping  مصطلح است که در آن، اصطلاحا “Breaking of The Crust”  روی پوسته شناور انجام می شود، که بخشی از ارزیابی معطر بودن قهوه است.

بدین صورت که: آب را به پودر قهوه اضافه می کنید، تا فنجان را پر شود و ۴ دقیقه صبر می کنید. در این زمان هنوز پوسته ای شناور از پودرهای قهوه وجود دارد.

سپس بینی خود را برای بو کردن رایحه و عطر قهوه در بالای فنجان قرار داده و بوسیله قاشقچی اصطلاحا “Break”  یا عمل شکستن و بهم زدن پوسته یا لایه بسته شده بروی سطح فنجان قهوه را انجام می دهید پودر ته نشین می شود و قهوه می تواند در هر زمان بین ۵ تا ۱۵ دقیقه  بعد از اصطلاحا “Break” چشیده شود و در نهایت متخصصین درجه بندی قهوه براساس رایحه و طعم قهوه، به آن امتیاز می دهند.

 

Brewed Coffee:

قهوه-دمی یا Brewed Coffee به تمام قهوه هایی که تهیه شده توسط اضافه کردن آب بدون-فشار به پودر قهوه، اشاره دارد. در برابر با قهوه اسپرسو که تحت فشار بخار آب تهیه می شود، قهوه-دمی عمدتا یک عصاره گیریست و حاوی مقدار کمتر جامدات محلول یا اصطلاحا TDS و همچنین دارای Body ضعیف تر طعم قهوه می باشد.

 

(انتشار با ذکر منبع www.onlinecoffee.ir )

 کوک بنوش، کوک شو

فروشگاه

دانستنیهای قهوه

 

قهوه نامه (اصطلاحهای قهوه. ۴)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *