قهوه اتیوپی (بخش اول)

Ethiopian Coffee Beans

 

برای صدها سال، اتیوپی، تنها ماخذ برخی از بهترین دانه های قهوه اعلاء در جهان را ارائه می کرد. به طور کلی، قهوه های اتیوپی برای پیچیدگی آنها با یک طعم و بوی قوی، طعمی گسی و یک تندی متمایز در اسیدیته شان شناخته شده هستند.

 

ارتفاع رشد: ۱۵۰۰ تا ۲۲۰۰ متر بالاتر از سطح دریا

دوره برداشت: ماه نوامبر- فوریه

تولید قهوه سالیانه: حدود ۷ میلیون کیسه (کیسه ۶۰ کیلویی)

گونه های قهوه: عربیکا- گونه های بومی

فرآیند تولید: هم فرآوری شسته شده، هم شسته نشده

رایحه: گوناگون

طعم: گوناگون(میوه ای-گسی و غیره)

Body: عمدتا کامل و سنگین

اسیدیته: عمدتا تندوتیز

 

بررسی قهوه اتیوپیایی: خصوصیات طعمی

 

در منطقه جنوب، قهوه های Sidamo (یا  Sidama) رشد می کنند با Body کامل و پیچیده، و همچنین با After-taste غنی و تندو تیز. دانه های قهوه سبز سیدامو Sidamo اغلب ارزان تر از همتایان Yirgacheffe خود هستند، اما نسبت به قیمت کیفیت بیشتری را ارائه می دهند.

منطقه شرقی اتیوپی، که عمدتا برای قهوه های خشک فرآوری شده (شسته نشده- طبیعی)، قهوهHarrar  با مزه گسی یا میوه ایشان را تولید می کنند، که با مزه های بلوبری پیچیده، اسیدیته ای تند و تیز، و با Body متوسط تا سنگین شناخته شده هستند. قهوه های Harrar دارای یک مشخصه “انگور وحشی” ویژه در آن منطقه هستند و توسط مردم محلی با دست فرآوری می شود.

 

منطقه غربی اتیوپی، دانه های قهوه Ghimbi را که با توجه به غنی بودن، اسیدیته تیز و پیچیدگی طعم ها و عطر هایش متمایز شده، تولید می کند. بهترین قهوه اتیوپیایی وجود ندارد، چرا که مانند تمام انواع آن در سراسر جهان، با توجه به سلیقه و ذائقه شخصی متفاوت است.

 

مناطق رشد قهوه اتیوپی:

سه منطقه اصلی تولید قهوه در اتیوپی وجود دارد (با تعداد زیادی از زیرمجموعه ها). هر منطقه تولید قهوه یک قهوه واقعا متمایز تولید می کند.

  • قهوه Yirgacheffes

  • قهوه Sidamo

  • قهوه Harrar

ناحیه جنوبی Gedeo اتیوپی، که برای فرآوری مرطوب (شسته شده) قهوه هایش معروف است Yirgacheffes معطر با Body خوش مزه، طعم شیرین و عطر گل خود، از جمله رایحه های مرکبات، تولید می کند.

این دانه های قهوه همواره برخی از بالاترین امتیازهای داده شده در جهان را به خود اختصاص می دهد و گرچه اغلب گران هستند، اما بسیار مقرون به صرفه تر از اکثر قهوه های معروف Konas یا Jamaican Blue Mountain هستند.

روش های رشد طبیعی (از جمله کنترل آفات) برای گرفتن “گواهینامه ارگانیک” فروش را برای کشاورزان آسان می کند و همچنین قهوه هایی که دارای گواهی “تجارت عادلانه قهوه های ارگانیک” هستند، فراوان می باشند.

در حالی که قهوه Yirgacheffe از لحاظ فنی بخشی از قهوه Sidama می باشد، کیفیت بالاترشان و تشخیص نام آنها اجازه می دهد آنها را از هم جدا کنند.

 

قهوه Djimmah اتیوپی:

قهوه Djimmah که در مناطق Illubabor و Kaffa در ارتفاع ۱۳۰۰ تا ۱۹۰۰ متر بالاتر از سطح دریا رشد کرده است، یک قهوه ممتاز است و قهوه اتیوپیایی با اسیدیته کم است زمانی که به صورت مرطوب (شسته شده) فرآوری شود.

 

قهوه Limu اتیوپی:

قهوه Limu، که در ارتفاع ۱۱۰۰ تا ۱۹۰۰ متری در جنوب غربی اتیوپی رشد می کند، یک قهوه با کیفیت بالای (شسته شده) اتیوپی است که نسبتا اسیدیته کمی دارد اما تا حدودی تیز است.

قهوهLimu  و Djimmah اغلب در اتیوپیای غربی متمایز هستند، قهوه Limu با فرآوری مرطوب (شسته شده) و قهوه Djimmah شسته نشده فرآوری شده است.

قهوه های Limu و Sidamo به علت پروفایل های طعم و بو مشابه، غالبا قابل معاوضه با یکدیگر هستند. فنجان قهوه دم کرده Limu، بخاطر Body متعادلش و طعم تند و گسی برجسته – شیرینی و طراوت دلپذیرش متفاوت می باشد.

 

قهوه Ghimbi اتیوپی:

قهوه های Ghimbi اتیوپی مرطوب (شسته شده) رآوری شده است که در بخش غربی اتیوپی رشد می کنند. قهوه Ghimbi برای داشتن Body سنگین تر از قهوه Harrar شناخته شده است

و همچنین از تعادل بیشتر بخاطرBody طولانی تر برخوردار هستند. قهوه Ghimbi برای طعم و بو پیچیده و غنیش و بعلاوه ی اسیدیته تیز مشهور می باشد.

 

قهوه Lekemti اتیوپی:

در مناطق Ghimbi و Wollega اتیوپی در ارتفاع ۱۵۰۰ متر و ۱۸۰۰ متر بالاتر از سطح دریا رشد می کند، قهوه Lekempti به دلیل اسیدیته دلپذیر و Body سالم، یادآور قهوه Harrar Longberry که بسیار معروف است، می باشد.

قهوه Lekempti اتیوپی نیز یک عطر و طعم میوه ای کمیاب و متمایز را ارائه می دهد.

قهوه اتیوپی (بخش دوم)  

 

(انتشار با ذکر منبع www.onlinecoffee.ir )
 کوک بنوش، کوک شو

فروشگاه

دانستنیهای قهوه

قهوه اتیوپی Ethiopian Coffee Beans

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *