قهوه نامه (۸)

(Glossary of Coffee (8

 

Coffee Crop Cycle:

چرخه محصول قهوه:

چرخه محصول قهوه به دوره رشد از گیلاس یا میوه قهوه تا رسیدن و برداشت قهوه اشاره دارد. قهوه یک دوره برداشت در یک سال دارد، اگر چه در برخی از نقاط دومین برداشت کوچک نیز وجود دارد. از گلدهی تا رشد و کامل شدن میوه، میوه قهوه برای یک مدت طولانی روی درخت است و البته این چرخه محصول برای بسیاری از اقلیم ها متفاوت است و برای این سیرتکامل نمودار وجود دارد که تخمین تقریبی را ارائه می دهد، اما این نیز از سال به سال متفاوت می باشد.

Coffee Diseases:

بیماری های قهوه:

قهوه عربیکا حساس به گروهی از بیماری ها قارچی مانند: (Coffee Berry Disease (CBD)، Coffee Berry Borer (CBB که به Broca  نیز شناخته می شود، و همچنین (Coffee Leaf Rust (CLR است. بسیاری دیگر نیز وجود دارند، اما این بیماری ها بیشترین آسیب اقتصادی را به محصولات قهوه در سراسر جهان وارد می کنند.

 

Coffee Filter:

فیلتر قهوه:

یک مکانیسم یا روش (معمولا با کاغذ یا مش فلزی یا نایلون) برای صاف کردن پودر یا تفاله قهوه از قهوه دم شده می باشد.

 

Coffee Grading:

درجه بندی قهوه:

درجه بندی قهوه یک تخصص و مهارت فنی برای ارزیابی و امتیازدهی نقایص فیزیکی قهوه در قهوه سبز است. یک نمونه ی ۳۰۰ گرمی ارزشیابی می شود و سیستم خاص امتیازی ای وجود دارد که به هر نقص بسته به شدت آن امتیاز می دهد، براساس “دانه سیاه” کامل که برابر با ۱ می باشد و اندازه دانه های قهوه نیز در معیار ۱ / ۶۴ ارزیابی می شود، بنابراین به طور مثال ۱۷ Screen به معنی ۱۷/ ۶۴ است.

 

Coffee Grinder:

آسیاب قهوه:

یک دستگاه برای آسیاب کردن دانه های قهوه.  آسیاب ها را می توان به طور کلی براساس شکل و جنس تیغه و همچنین ساختار زبری آنها طبقه بندی کرد.

 

Coffee Growing Regions:

مناطق رشد قهوه:

قهوه در یک کمربند در سراسر جهان – تقریبا از مدار راسالسرطان (مدار ۲۳درجه و ۲۷دقیقه عرض شمالی) تا مدار راس الجدی (خطی فرضی در عرض ۲۳ درجه و ۲۷ دقیقه جنوبی)، در ۵۰ کشور مختلف رشد می کند. برای قهوه با درجه ی به اصطلاح Specialty، در ارتفاع تقریبی ای از ۵۵۰ تا ۱۸۰۰ متر بالاتر از سطح دریاست. دمای مطلوب بین ۱۵ تا ۲۴ درجه سانتیگراد (۵۹ تا ۷۵ درجه فارنهایت) در طول سال می باشد. خاک و بارندگی به طور گسترده ای از یک اقلیم به اقلیمی دیگر و یا حتی در یک کشور پهناورتولید کننده قهوه مانند اتیوپی متفاوت هستند.

 

(انتشار با ذکر منبع www.onlinecoffee.ir )

 کوک بنوش، کوک شو

 

فروشگاه

دانستنیهای قهوه

 

 

قهوه نامه (اصطلاحهای قهوه. ۸)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *