قهوه ویتنام

Vietnamese Coffee Beans

 

ویتنام بزرگترین تولید کننده قهوه روبوستا در جهان است، دانه ای با مزه تلخ که عمدتا برای قهوه فوری استفاده می شود. قهوه ویتنام به کشورهای آلمان، آمریکا، اسپانیا، ایتالیا، انگلستان، بلژیک، هلند و… صادر می شود.

کشاورزان در ویتنام همچنین تولید دانه های عربیا (آرابیکا) را افزایش می دهند، که دانه ای با مزه ملایم ترست. در اوایل سال ۲۰۱۵، استارباکس Starbucks گفت که برای اولین بار قهوه ویتنامی آرابیکا را در فروشگاه های خود در سراسر جهان فروخته است.

فرانسوی ها در اواخر قرن نوزدهم قهوه را به ویتنام (ناحیه آنام Annam – دارای فلات های کوهستانی) معرفی کردند. ویتنام و آسیای جنوب شرقی دارای توپوگرافی (پیکربندی و شکل منطقه) است که باعث رشد قهوه ایده آل می شود.

گیاهان قهوه ویتنامی انواع متعددی از جمله عربیکا (“بومی” Sparrow و Se)، روبوستا، Excelsa (که Chari نامیده میشود)، Liberica و Catimor دارند.

قهوه ویتنامی:

سبک قهوه ویتنامی منحصر به ویتنام نیست، ریشه این نوشیدنی می تواند در لائوس، کامبوج، تایلند و چند منطقه دیگر نیز یافت شود. سبک دم کردن تکنولوژی کمی دارد، با استفاده از یک فیلتر ساده فلزی به نام Phin (که در دهه ۱۸۰۰ میلادی در کامبوج بکار برده شده است) که اساسا یک دم کننده و فیلتر تک سروی است- و تنها با اضافه کردن آب به صورت چکیدن آن مهیا می شود.

 

دانه های قهوه  Civet ویتنام:

قهوه Civet، که از دانه های قهوه ساخته شده است که توسط حیوانات Civet (نوعی راسو) دفع شده است، در فنجان قهوه خانه های ویتنامی عرضه می شود. در ویتنام قهوه Civet به عنوان Ca Phe Chon شناخته می شود، و نامیست که ترجمه ای از ” قهوه راسو” می باشد.

ویتنام همچنین شاهد افزایش سریع تقاضا برای شبیه سازی قهوه Civet بود که توسط یک شرکت بنام Trung Nguyen ساخته شده بود که آنزیم های گوارشی Civet را جدا کرده و اکنون با استفاده از آنزیم های تولید شده مصنوعی، خود این محصول را بانام Legendee ساخته اند.

Trung Nguyen با دو تغییر از قهوه Civet شبیه سازی شده، محصول Legendee تولید می کند:

اول- Legendee Classic که از انواع مختلفی از گونه های گیاهان قهوه از جمله Arabica ، Robusta، Liberica و Excelsa استفاده می کند و دوم- Legendee Gold  که فقط از دانه های قهوه عربیکا Arabica استفاده می کند.

در سوماترای اندونزی Lampung، ایالت Trung Nguyen از دانه های قهوه عربیکا برای تولید Kopi Luwak یا همان Civet Coffee  استفاده می کند.

در طول روز سمورهای Civet بخت برگشته، تنها مجاز به خوردن گیلاس قهوه یا همان میوه قهوه هستند که در حیاط های بزرگ قرار دارند، شاید چیزی شبیه زندگی رقت باری که برای جگر اردک فرانسوی مقدر شده است!  به طور کلی قهوه Civet در ویتنام، اندونزی و فیلیپین تولید می شود.

 

(انتشار با ذکر منبع www.onlinecoffee.ir )

 کوک بنوش، کوک شو

فروشگاه

دانستنیهای قهوه

 

قهوه ویتنام Vietnamese Coffee Beans

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *