بیشترین کافئین در کدام قهوه؟

 

به نظر می رسد که پاسخ چیزی نیست که شما فکر می کنید. برای اکثر ما، نوشیدن یک فنجان قهوه در کنار لذت بردن، بخاطر گرفتن مقداری کافئین است. در آغاز باید آسان تر این مطلب را توضیح داد که منظور از روست کردن (Roasting) همان بودادن دانه سبز قهوه و تبدیل آن به فرآورده های مختلف و معروف آن در میان  مردم است که معمولا با

نامهای قهوه ترک(Turkish Coffee)، قهوه فرانسه (French Coffee) و قهوه اسپرسو (Espresso Coffee) مصطلح می باشند. همچنین در این مقاله منظور از روست لایت  (Light Roast) مثلا قهوه ترک و منظور از روست دارک (Dark Roast) بطور مثال قهوه اسپرسو می باشد.

 

تصور رایج در مورد کافئین قهوه:

یک تصور رایج وجود دارد که روست دارک (قهوه اسپرسو) دارای کافئین بیشتری نسبت به روست لایت (قهوه ترک) است چون دارک تر و بیشتر بوداده شده است.

گروه دیگر برعکس این را معتقدند که روست لایت بیشتر از  روست دارک کافئین دارد چون وقتی دانه ها بیشتر روست می شوند کافئین بیشتر از بین می رود. هر دوی این تفکرها اشتباه هستند چرا که تمام روستهای یک دانه اساسا همان مقدار کافئین را دارند. در واقع کافئین در طول فرآیند روست شدن بسیار پایدار است.

 

اثر روست کردن بر کافئین:

اثر روست کردن بر کافئین بسیار کم است و آن را واقعا می توان در یک محیط آزمایشگاهی کنترل شده، مشاهده کرد. روست لایت، روست دارک و حتی روست متوسط (Medium Roast) ، همه آنها تقریبا به طور مساوی به شما کافئین می دهند. مگر اینکه شما از گونه های مختلف قهوه بنوشید.

اما از طرف دیگر: هنگامی که قهوه بو داده می شود، دانه ها مقدار کمیاز آب خود را از دست می دهند (در حدود تقریبی ۲۰ درصد بسته به درجه روست کردن). در عین حال وزن آن کم و همچنین افزایش حجم پیدا می کنند.

 

اینکه قهوه با روست دارک کافئین بیشتر دارد یا قهوه با روست لایت؟

این بستگی به چگونگی اندازه گیری و سنجش کافئین توسط شما دارد. اگر شما بر مبنای وزن سنجش کنید، در واقع کافئین بیشتری درروست دارک دارید، زیرا از دست دادن آب سریعتر از کم شدن ناچیز کافئین در طی روست کردن است.

اما اگر شما بر مبنا حجم سنجش کنید، کاهش کافئین دارید چون دانه ها در طی روست حجیم می شوند. این موضوع باعث به اشتباه افتادن برخی از دوست داران قهوه می شود که ما سعی به حل آن داشتیم.

 

 

(انتشار با ذکر منبع onlinecoffee.ir )

 کوک بنوش، کوک شو

فروشگاه

دانستنیهای قهوه

 

بیشترین کافئین در کدام قهوه است؟

3 thoughts on “بیشترین کافئین در کدام قهوه است؟

  • مهر 21, 1397 at 3:40 ب.ظ
    Permalink

    سلام
    حالا بیشترین نوع کافئین در چه نوع دان قهوه ای هست؟

    Reply
    • مهر 21, 1397 at 4:28 ب.ظ
      Permalink

      سلام، سپاس از توجهتون
      پیشنهاد میکنم دوباره مقاله رو مطالعه کنید. در مورد کافئین، بحث “نوع” اصلا مطرح نیست و کافئین یکی از پایدارترین فاکتورها در دانه قهوه, در طی فرایند روست یا بودادن هست. میزان آن بسته به معیار سنجش مصرف کننده متفاوت است.
      پیروز باشید

      Reply
      • مهر 30, 1399 at 7:03 ب.ظ
        Permalink

        ولی اگر منظورتون از نوع دان قهوه- عربیکا یا ربوستاست؟ مطمئنا جواب: ربوستاست که درصد کافئین در آن تقریبا دوبرابر بیشتر از عربیکاست.

        Reply

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *