باریستا Barista کیست؟

Who is a Barista?

 

باریستا Barista فردی است که تهیه و همچنین به طور کلی سرو کردن نوشیدنی های قهوه برپایه اسپرسو را انجام می دهد.

در ایالات متحده، اصطلاح Barista اغلب به کارکنان کافی شاپی که هم قهوه اسپرسو و هم دیگر نوشیدنی های قهوه را آماده می کنند، گفته می شود.

گرچه اصطلاح باریستا Barista به لحاظ فنی به افرادی که در تهیه اسپرسو بطور حرفه ای آموزش دیده باشند، بکار برده می شود و همچنین ممکن است برای توصیف افرادی با مهارت بالا در ساخت شات های اسپرسو و نوشیدنی های اسپرسو (مانند قهوه لاته و کاپوچینو) استفاده شود.

کلمه Barista در ایتالیا به وجود آمد، جایی که به معنای “متصدی” Bartender است که به نوشیدنی های الکلی و غیر الکلی را سرو می کنند، که قهوه و نوشیدنی های اسپرسو را هم شامل می شود.

این اصطلاح دارای جنسیت خنثی است تا زمانی که مفرد باشد. در زبان انگلیسی، جنسیت آن خنثی است هنگامی که به صورت مفرد یا بصورت جمع (Baristas)، اما در ایتالیایی، دارای جنسیت خاص است که برای مردانها  “Baristi”، یعنی “Barmen” یا برای زنها “Bartenders” یا “Bariste”  که به معنی “Barmaids” است، بکار می رود.

شرح شغل یک باریستا

به طور کلی باریستا ها Baristas  کار کردن در قهوه خانه ها (البته نه بمعنای مرسوم در ایران- چراکه در ایران معنای چای خانه با قهوه خانه به نوعی با گذشت زمان تلفیق شده!) کافی شاپ ها و یا بارهای قهوه، با ماشین آلات اسپرسو تجاری (به جای ماشین های اسپرسو خانگی) می باشد.

در حالی که شغل آنها ممکن است ساده بنظر آید، اما کار با ماشین آلات اسپرسو تجاری مشکل می باشد.

برخی از این اسپرسو ساز ها دارای کتابچه راهنمای کاربری هستند و نیازمند کسب مهارت های فراوان، آموزش و توانایی انطباق با ظرافتها و تفاوت های جزیی بین دم آوری و تهیه قهوه های مختلف و همچنین تنظیمات نوشیدنی و غیره هستند.

در حالی که ماشین های دیگر “فوق اتوماتیک” وجود دارند که در آن نیازی به بارگیری  و فشار دکمه یا اهرم های مختلف نیست.

فراتر از ساخت اسپرسو، باریستاها Baristas همچنین به طور کلی در عمل آوری فوم، کف و بخار شیر برای ایجاد طیف گسترده ای از نوشیدنی های مبتنی بر اسپرسو و تهیه دیگر نوشیدنی های قهوه، از جمله French Press ، Drip Coffee ( قهوه فیلتری) مهارت دارند.

این یک شغل باریستایی است برای دانستن تفاوت ها میان نوشیدنی هایی مانند Cortado که با حجم مساوی بخار شیر برای اسپرسو ساخته می شود و ایجاد یک بافت یکپارچه با شیر و قهوه اسپرسو.

آموزش و خبرگی باریستا

در حالی که ممکن است یک باریستا بتوانند مهارت های شغلی خود را با حضور در دوره های آموزشی باریستا بدست آورد، اما معمولا آنها در کنار کارکنان باسابقه و کارکشته این حرفه را یاد می گیرند.

بسیاری از باریستاها Baristas به مهارت های خود افتخار می کنند و سال ها برای تهیه نوشیدنی های تمام عیار وقت صرف کرده و برای بهبود مهارتهای خود تلاش می کنند.

این تمایلات وسواسی برای بهبود پیشه ی خود، منجر به برگزاری مسابقات بین المللی باریستا (و محلی) شد.

اگر چه رقابت های رسمی باریستا Barista در نروژ آغاز شد، اما رقابت معروف و معتبر باریستا اکنون Championships Barista World یا WBC  است که نقش المپیک را برای باریستاها ایفا می کند و هر ساله در یک کشور جدید برگزار می شود.

بعلاوه مهارت داشتن در گرفتن شات های اسپرسو و نوشیدنی های اسپرسو به صورت دستی و تخصص هایی مانند لاته آرت Latte Art، روست کردن یا بودادن قهوه Coffee Roasting، دانش  In-depth Coffee و یا قهوه دم شده سرد، برای یک باریستای شناخته شده بسیار حائز اهمیت می باشد.

شما احتمالا برای دیدن نحوه ایجاد برگ یا قلب ها بروی شیر و نوشیدنی های اسپرسو یا لاته خود، کنجکاوشده اید. این توانایی خلاقانه، ساده به نظر می رسد اما در واقعیت چنین نیست. ایجاد آن نیاز به ریختن شیر به طریقی دارد که آن را به سطح بالا می برد و یک طراحی بخصوص را شکل می دهد.

امیدواریم تا اندازه ای شما را با حرفه یک باریستا آشنا کرده باشیم.

(انتشار با ذکر منبع www.onlinecoffee.ir )

 کوک بنوش، کوک شو

 

فروشگاه

دانستنیهای قهوه

باریستا Barista کیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *